گروه ایرنا زندگی- این روزها چای حبابی که به «بابل تی(bubble tea) معروف است، شامل حدود ۵۰۰۰۰۰ تعداد زیادی برند و نقاط فروش زیادی در سراسر جهان است. تا جایی که نام برخی از این برندها در بورس اوراق بهادار نیز وارد شده است و در چند سال گذشته شاهد رشد سریعی در کشور چین بوده است.
این محصول در بین نوجوانان که به طور طبیعی تمایل دارند هر چیز جدیدی را امتحان کنند، جایگاه و محبوبیت زیادی پیدا کرده است. خیلی ها معتقدند که این موضوع به دلیل طعم شیرین و در دسترس بودن رنگ های شاد و طعم های مختلف آن است.
«چای حبابدار» یک نوشیدنی دم کردنی شبیه چای سیاه است که حاوی گلولههای «تاپیوکا» است و در طیف وسیعی از طعمها، با یا بدون شیر، محبوبیت زیادی به دست آورده است. این اتفاق در کنار رونق اقتصادی که این کشور در دهههای اخیر تجربه کرده است رخ داده و از این منظر بسیار قابل توجه است. اغلب این نوشیدنی ها از چای «بوبا» یا چای «شیر مروارید» که متشکلند از چای، شیر و شیرین کننده ها تهیه می شود و معمولاً مرواریدهای تاپیوکا که همان ویژگی متمایز این نوشیدنی است، حاوی صمغ گوار است.
افزایش بی سابقه درخواست و ارائه خدمات فروش عمده و جزئی این چای که «استیسی چن»چینی با تعداد دنبال کننده ها در شبکه های اجتماعی که معرف انحصاری آن است چیزی حدود ۱۸۰۰۰۰ نفر است، در ماههای اخیر به گونه عجیبی توجه اقتصاددانان را جلب کرده است تا جایی که از نظر کارشناسان، بازار کشور چین و بسیاری از کشورهای متقاضی از این محصول «اشباع» شده اند.
از آنجا که یکی از راههای ادامه مسیر تجاری برای روی بورس ماندن کالا و محصول، پایین آوردن قیمت آن است یکی از شرکت هایی که بیشتر از همه قیمت ها را کاهش داد، برند "Mixu Pingqing" بود که در اصل فقط یک شرکت بستنی بود که توسط دو برادر در سال ۱۹۹۷ تاسیس شده بود. لوگوی این شرکت که یک آدم برفی خندان است و یک بستنی قیفی در دست دارد، به طور گسترده در سراسر چین دیده می شود.
استیسی چن، ستاره شبکههای اجتماعی، که به خاطر پستهایش درباره چای حبابدار مشهور است، میگوید: «پیش از این، همه (در چین) قهوه را یک محصول وارداتی و لوکس میدانستند.
نه تنها در چین بلکه در تمام جهان
«چای حبابدار» در بسیاری از کشورهای جهان که با نامهای مختلفی مانند «چای حبابدار» و «چای بابا» شناخته میشود رواج دارد و توانسته مرزها را بشکند و تبدیل به یک خوراکی پرطرفدار بین المللی شود. یکی از نوشیدنی های مهم برای نسل جدید.
در سال ۲۰۲۰، «چای حباب دار» به نماد رسمی تایوان تبدیل شد و در ۳۰ آوریل برای آن عنوان روز ملی تعیین شد. به گزارش شبکه سی ان ان آمریکا در حال حاضر این نوشیدنی جدید به عنوان جایگزینی برای نوشابه و نوشیدنی همراه با فست فود عرضه می شود.
مضرات چای حباب دار
چای بوبا از چای، شیر و شیرین کننده هایی تهیه می شود که آن را سرشار از قند و کالری می کند. این در حالیست که مصرف بیش از حد این چای ممکن است باعث چاقی یا حتی دیابت شود. از آنجایی که مروارید تاپیوکا موجود در آن حاوی صمغ گوار است، ممکن است باعث یبوست شود.
به گزارش روزنامه انگلیسی ایندیپندنت، پزشکان از کلیه یک زن ۲۰ ساله در تایوان که به دلیل تب و کمردرد شدید در بیمارستان بستری شده بود، بیش از ۳۰۰ سنگ از کلیه خارج کردند. پزشکان سنگهایی شبیه بسیار ریز و کوچک را در کلیه او کشف کردند که به نظر آنها در اثر نوشیدن بیش از حد «چای حبابدار» در بدن زن جوان به وجود آمده است.
مرکز پزشکی چی می در شهر تاینان در وب سایت خود اعلام کرد که سی تی اسکن این زن نشان داد که اندازه سنگ ها بین ۵ میلی متر تا ۲ سانتی متر بود و آزمایش خون او افزایش تعداد گلبول های سفید خون را نشان داد. بررسیها نشان داد که زن جوان نوشیدن چای حبابدار را به آب ترجیح میداده و نوشیدن آن تنها به دلیل لذت بردن از طعم چای نبوده و همین امر منجر به تشکیل سنگ شده است.
منبع : الجزیره + فرانسه
نظر شما